ELEKTROKOLOBĚŽKY

Elektrické koloběžky se v posledních letech staly běžnou součástí našeho života. K dopravě ve městech je využívá nemalé množství uživatelů. Pro jejich praktičnost, nízkonákladovost, dostupnost i jednoduchost ovládání se staly velmi rychle populárním způsobem dopravy. V oblibě jsou rovněž sdílené varianty e-koloběžek, které jsou ve větších městech k dispozici takřka na každém rohu.

Půjčit si či zakoupit si elektrickou koloběžku tedy není problém. S čím je to však horší, je znalost platné legislativy pro jízdu na těchto strojích. Kde mám jezdit?  Do jaké skupiny účastníků silničního provozu mě zákon řadí ? Musím mít řidičské oprávněni  a pojištění odpovědnosti vozidla?  Co na e-koloběžce dělat a nedělat Vám sdělíme v následujících řádcích.

Parametry

Jízdní
kolo

  • 25 km/h
  • 250 W
  • 1 kW – dodatečně montovaný pohon
  • bez ŘO
  • bez registrace vozidla
  • bez schválení technické způsobilosti
  • helma do 18 let

Moped/
Motocykl

  • kategorie L
  • alespoň 1 místo
    k sezení
  • řidičské oprávnění
  • moped
    (⥪45 km/h) – AM
  • motocykl
    (nad 45 km/h)- A1
  • registrace vozidla
    v registru silničních vozidel
  • schválení technické způsobilosti

Ostatní vozidlo

  • kategorie Z
  • bez místa k sezení
  • řidičské oprávnění
  • bez registrace
  • schválení technické způsobilosti

E-koloběžka jako jízdní kolo

Aby byla elektrická koloběžka způsobilá pro jízdu na pozemních komunikacích a její řidič byl označován za cyklistu, musí stroj splňovat výše uvedené parametry. Rychlost maximálně 250 km/h a výkon nejvýše 250 W. 

Rychlost 25 km/h může koloběžka přesáhnout třeba v případě jízdy z kopce. Motor však musí být v té chvíli vyřazen a nesmí koloběžku dále zrychlovat.

Výkon 250 W může být vyšší pouze v případě dodatečně montovaného pohonu a to až do 1 kW. Splněny však musí být další náležitosti:

  • zachování původního charakteru koloběžky – po odpojení lze dále užívat jako běžnou koloběžku,
  • spalovací motor nepřesáhne zdvihový objem válce (válců) 50 cm3, 
  • rychlost může být maximálně 25 km/h,
  • při montáži motoru není zasaženo do nosných částí.

Pro řidiče v tomto případě platí veškerá ustanovení týkající se cyklisty. Helmu je povinné používat do 18 let věku.

E-koloběžka jako moped či motocykl

E-koloběžka jako moped či motocykl

Pokud elektrokoloběžka nesplňuje výše uvedené parametry a má alespoň jedno místo k sezení, lze ji schválit podle požadavků nařízení EU 168/2013 jako motocykl. E-koloběžka je tak dále posuzována jako vozidlo kategorie L.

Rychlost do 45 km/h = dvoukolový moped (L1e-B).

Rychlost nad 45 km/h = dvoukolový motocykl (L3e).


V tomto případě nesmíme zapomenout, že k řízení takové elektrokoloběžky je třeba řidičské oprávnění! V případě mopedu skupiny AM, pro motocykl pak alespoň A1. Koloběžku je třeba registrovat a opatřit registračními značkami. Dále je nutný technický průkaz i pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (povinné ručení). Mezi další povinnosti řidiče patří například mít na hlavě nasazenou a řádně připevněnou ochrannou přilbu schváleného typu a vhodným způsobem si chránit zrak.

E-koloběžka jako vozidlo kategorie Z

Omezovače rychlosti

Elektrokoloběžka může být vybavena přepínačem režimu jízdy. I v případě, že pro jízdu bude využívat pouze režim, který splňuje požadavky na maximální rychlost  25 km/h a výkon 250W, nemůže být řidič této koloběžky považován za cyklistu. Tyto silnější stroje jsou automaticky zařazeny do kategorie motocykl/moped nebo vozidlo kategorie Z.

Pojištění odpovědnosti z provozu vozidla

Jinými slovy, povinné ručení si musí sjednat od 1. 4. 2024 majitel elektrokoloběžky, která s podporou pohonu přesahuje:

• rychlost 25 km/h

• rychlost 14 km/h a provozní hmotnost zároveň překračuje 25 kg

Povinnost se vztahuje na soukromé vlastníky i majitele sdílených elektrokoloběžek.

Povinné ručení pro drobná vozidla