Na elektrokoloběžce ve dvou

Jaká jsou rizika a možné následky?

Jízda ve dvou patří k nejčastějším prohřeškům uživatelů elektrokoloběžek. Ti si neuvědomují, že nejen porušují zákon, ale podstupují nemalé riziko fatálních následků v případě pádu. V rámci projektu Bezpečně na elektrokoloběžce, financovaného z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů, byl proveden odborný výzkum, jehož součástí byly i simulace jízdy dvou osob na jedné elektrokoloběžce ukazující míru přetížení působící na osoby při pádu.

 „Simulace znázorňují reálný pohyb dopravních prostředků i posádky a respektují veškeré fyzikální zákony. Na základě mechanismu pádu pak lze dovodit i případná zranění, která účastníci nehody utrpí“ uvádí Ivo Drahotský z Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice.

Zaměřili jsme se na nebezpečnou jízdu s dítětem. Simulace vychází z počáteční rychlosti 20 km/h, řidičem je dospělá osoba (65 kg) převážející dítě (13,5 kg).“ specifikuje Radka Binhaková z Prevencí pro život.

Graf vycházející ze simulace znázorňuje působení sil (respektive přetížení) na jednotlivé části těla. Nejvýraznější vrcholy zaznamenáváme v případě dítěte u hlavy – znázorněno červenou barvou a u levého předloktí – oranžovou barvou.


Z tohoto konkrétního případu tak vyplývá, že působení těchto sil na oblast hlavy může způsobit i  fatální zranění. Demonstrovat zde navíc můžeme i význam užití ochranné přilby. V případě, že by zkoumaná osoba měla ochrannou přilbu, došlo by ke ztlumení nárazu, působení energie by bylo rozloženo v delším čase a nedošlo by k překročení prahové hodnoty pro pravděpodobnost vzniku zranění.

Jízda ve dvou se vyskytuje rovněž na sdílených elektrokoloběžkách. Například společnost Bolt již na tuto situaci zareagovala tím, že tandemovou jízdu zakázala a vybavila své koloběžky technologiemi, které jí mají zabránit:Abychom tomuto chování předešli, vyvinuli jsme unikátní systém detekce tandemové jízdy, který je prvním svého druhu na světě. Když systém zaznamená přítomnost více osob na jedné koloběžce, uživateli se v aplikaci zobrazí varovné push oznámení. V případě, že uživatel opětovně nerespektuje varování, může dojít až  

k zablokování jeho účtu.” uvádí Peter Mesarč, Generální ředitel společnosti Bolt pro mikromobilitu v České republice a na Slovensku.

Řidiči elektrokoloběžky, kteří přepravují další osobu, neohrožují pouze sebe ale 

i ostatní účastníky silničního provozu. Elektrokoloběžka má jiné těžiště, menší stabilitu, řidič  má zhoršené rozhledové podmínky a pomaleji reaguje na  rizikovou situaci. Jízda ve dvou na jedné elektrokoloběžce je v roce 2024 v ČR evidována i v případě nehod s těžkými zraněními.